با ورود سریع و غیرمنتظره شیائومی به صنعت خودروسازی، اکوسیستم این برند فعال در حوزه فناوری بزرگتر شده و به تهدیدی برای بزرگان این صنعت، به ویژه اپل و سامسونگ تبدیل شده است.
امیرمسعود عابدین: سالهای گذشته فضای اینترنت پر بود از گمانهزنیهایی مبنی بر اینکه اپل در آستانه عرضه خودروی اختصاصی خود است. گزارشها خبر از همکاری این غول فناوری با انواع خودروسازان، از جمله هیوندای، کیا، پورشه، BYD و تویوتا میدادند. با این حال، اوایل سال گذشته گزارشهایی منتشر شد که این پروژه بلندپروازانه رسماً لغو شده و حدود ۶۰۰ کارمند اخراج یا در داخل شرکت تعدیل نیرو شدهاند.
در حالی که ممکن است هرگز ندانیم که اپل چقدر به تولید یک “iCar” نزدیک شده بود، اما آنچه میدانیم این است که یکی از رقبای اپل بیسروصدا در حال عرضه خودروی برقی خود به بازار بوده است. آن رقیب، شیائومی است؛ یک شرکت فناوری دیگر که از زمان عرضه خودروی SU۷ خود در مارس ۲۰۲۴، ۱۳۵۰۰۰ دستگاه در چین فروخته است.
در حالی که شیائومی بیشتر به خاطر محصولات تلفن همراهش در غرب شناخته میشود، این شرکتدر داخل چین یک اکوسیستم متصل از محصولات مصرفی را توسعه داده که حتی امثال اپل، سامسونگ و گوگل نیز فقط میتوانند رویای آن را ببینند. از چراغهای هوشمند گرفته تا تصفیهکنندههای هوا، جاروبرقیهای رباتیک و مخلوطکنها؛ این شرکت طیف گستردهای از محصولات فناوری مصرفی را ارائه میدهد که همگی از طریق یک برنامه کنترل میشوند و دقیقاً به همین دلیل است که یک خودرو، افزونهای عالی به مجموعه محصولات این شرکت به حساب میآید.